TTC مخفف عبارت Teacher Training Course به معنی دوره تربیت مدرس می‌باشد. این دوره ویژه علاقه‌مندان به تدریس است و متقاضیان با شرکت در این دوره‌ها در کنار یادگیری تکنیک‌ها و مبانی پیشرفته تدریس، با جدیدترین شیوه‌های رایج آموزشی در دنیا آشنا شده و اصول ارتباط و مدیریت کلاس را فرا می‌گیرند. این دوره علاوه‌ بر آموزش تئوری‌های تدریس، با ایفای­نقش و فعالیت‌های عملی، مهارت تدریس را در مهارت‌آموزان تقویت می‌کند.

قابل ذکر است که در انتهای دوره مدرک شرکت در دوره تربیت مدرس به فراگیران داده می‌شود؛ همچنین نفرات برتر می‌توانند در صورت تمایل به جمع مدرسین خانه­مهارت بپیوندند.

تربیت مدرس
ضرورت آموزش تربیت مدرس

مبحث آموزش همواره اهمیت خاصی داشته‌­است زیرا آموزش است که منجر ­به ارتقای سطح دانش، مهارت، تغییر و یا بهبود نگرش و موجب توانمندی و بهبود عملکرد افراد خواهد­شد.

از دیرباز نظریات مختلفی در رابطه با یادگیری و شیوه‌های آموزش وجود داشته‌­است که هر کدام به شیوه‌ایی متفاوت، تدریس و یادگیری را تبیین کرده‌اند. اما با پیشرفت جوامع و شناخت علمی انسان و آزمودن روش‌های گذشته، اصول و روش‌های تدریس نیز تغییر یافته‌اند. دیگر مانند زمان‌های گذشته نیست که تنها محوریت با مدرس و یادگیری دانش باشد بلکه امروزه درگیر­کردن خود فراگیران و کسب مهارت‌ها اهمیت دارد.

یک مدرس علاوه‌ بر ویژگی‌های فردی همچون ارتباط و تعامل بین‌فردی، رهبری، صبوری، خلاقیت و مشتاق و باانگیزه بودن، نیازمند مهارت‌یابی در حیطه تدریس و تسهیلگری، اصول مدیریت کلاس و یادگیری فعال می‌باشد.

اگر در هر سیستم آموزشی، مانند مدرسه، آموزشگاه، کارگاه‌های آموزشی و… خواهان بهبود عملکرد فراگیران و ارتقا مهارت آنان هستیم، باید روش‌های جدید و به‌روز علمی را در حیطه تعلیم ­و ­تربیت و تدریس دریابیم.

تفاوت دوره تربیت مدرس در خانه مهارت زندگی با دیگر دوره‌ها

در دوره تربیت مدرس خانه­ مهارت­ زندگی با توجه به علم روز و منابع دانشگاه‌های معتبر فعالیت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمامی جوانب لازم برای برگزاری یک دوره و مدیریت کلاس در جهت رسیدن به یادگیری حداکثری و همکاری اعضا آورده شده‌است. از ویژگی‌های یک تسهیلگر و مربی تا سبک‌های یادگیری و اصول و فنون آماده‌سازی و ایجاد انگیزه در فراگیران.

همچون سایر دوره‌ها در این دوره نیز اصول یادگیری ­فعال و اکتشافی رعایت می‌شود و مدرسین از سطح دانش به سطح مهارت رسیده، و طی فعالیت‌های عملی با مباحث آموزشی و چالش‌های کلاس آشنا می‌شوند. این دوره فرصتی را در اختیار علاقه‌مندان به تدریس قرار می‌­دهد که تنها یک مدرس نباشند بلکه در مرحله اول یک تسهیلگر باشند که در کنار افراد مسیر یادگیری و توانمندشدن را طی می‌­کنند.