هر فرد برای طی مسیر رشد خود در زندگی، نیازمند شناخت خود، انتخاب مسیر، برنامه­‌ریزی، اقدام مستمر و اصلاح است. خانه مهارت زندگی از طریق ابزارهای ذیل در مسیر رشد شخصی افراد همراه می‌شود.

پروفایل رشد

  • در ابتدا مصاحبه اولیه­ کوتاهی با والدین انجام می‌شود تا سابقه رشدی کودک و تعاملات او با والدین و دیگران به دست آید.
  • در بخش بعدی، پروفایل خلق ­و­ خوی کودک، علایق، نقاط قوت و ضعف و… مورد توجه قرار می‌گیرند تا علاوه بر موضوع مهارت، مدرس اقدامات لازم برای رشد کودک را مد­­نظر قرار دهد.
  • شناختی که از پروفایل هر فراگیر به دست می­آید به مدرسین کمک می‌کند تا فعالیت­‌ها و کارهای گروهی هر دوره را در جهت رشد همه افراد کلاس سازمان­دهی کنند. همچنین این داده‌­ها مانند چراغی به مدرسان کمک می‌کند تا مسیر مهارت­‌آموزی را برای فراگیر برنامه‌­ریزی کنند.

اگر چه کلاس­های خانه مهارت زندگی به صورت گروهی برگزار می‌شود اما هر فرد در این گروه از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است و روند رشد او از ابتدای دوره تا انتهای دوره رصد می‌شود. از آنجا که مدرسین خانه مهارت از فارغ‌­التحصیلان رشته روانشناسی هستند، از همان جلسه اول، با­توجه به تعاملات گروه، روند هر مهارت‌آموز را به صورت فردی به‌روز‌رسانی می‌کنند. این پروفایل هر جلسه با مشاهده و توجه به عملکرد فراگیر در فعالیت‌ها پر می‌شود. پروفایل در دوره‌­های طولی مدارس  نیز تشکیل می­‌شود و در انتهای دوره، زمانی که دانش‌آموز به فارغ‌­التحصیلی نزدیک می‌شود، مشاور می‌تواند از این پروفایل برای مسیر آینده دانش‌آموز، راهنمایی بهتری داشته باشد. همچنین والدین و مدارس در صورت نیاز می‌­توانند از خانه مهارت زندگی گزارشی از روند رشد فرزندان خود دریافت نمایند.

عکس شماره 4.

در پروفایل مهارت آموزان بزرگسال نیز مواردی همچون ویژگی‌های فردی و شخصیتی، علایق، نقاط قوت و ضعف، عوامل خطر سلامت اجتماعی و غیره مورد توجه قرار می‌گیرد تا با توجه به شناخت و درک دنیای فراگیر، مدرس در جهت رشد هر مهارت‌آموز عمل کند.

لازم به ذکر است مدرسین روانشناس ما به هیچ عنوان وارد حیطۀ تشخیص و روان­‌درمانی نمی­‌شوند و تنها در صورت مشاهده‌­ی خطر برای فراگیر و یا دیگران، نگرانی خود را با موسسه محل برگزاری مطرح می‌کنند. چرا که دغدغه خانه مهارت زندگی صرفا پیشگیری و آموزش است.

داوطلبی

از آن‌جایی که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانه مهارت زندگی، رشد شخصی هر فرد است؛
ما سعی می‌کنیم در گروه‌های داوطلبی،
افراد را در این مسیر همراهی کنیم.

1- آموزش فعال و تجربه‌محور

افرادی که در اینجا به­صورت داوطلبی شروع به کار می­کنند، از طریق آموزش فعال و تجربه­محور با مهارت‌های تخصصی انتخابی خودشان آشنا می­شوند و در این مسیر تجربه کسب می­کنند. این بهترین فرصت برای کسانی است که می­خواهند مهارتی را با تجربه­کردن آن به نحو احسنت بیاموزند.

2- یافتن رزومه

فعالیت در خانه مهارت زندگی به عنوان اولین و تنها مرکز تخصصی آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند رزومه­ای قابل اتکا برای افرادی باشد که تجربه­ی کافی برای شروع یک کار را دارند و تنها نیاز به یک رزومه قوی و خوب دارند.

3- کسب و تجربه مهارت‌های اجتماعی

هر داوطلب در این گروه به هم‌گروهی‌های خود کمک می­کند و تجاربی که در این مسیر کسب کرده را با بقیه دوستان خود به اشتراک می‌گذارد. به این صورت داوطلب در این گروه علاوه بر مهارت‌های تخصصی، با مهارت‌های اجتماعی، کار و گروهی، حل مسئله، تفکر خلاق و... آشنا می­شود

4- من ارزشمند هستم

کار داوطلبی علاوه بر رشد مهارت­های تخصصی، در درجه اول به رشد روحی و شخصیتی افراد می­پردازد. افراد از این‌که فرصتی پیدا کرده­اند تا به هم­نوع خود کمک کنند، یک حس ارزشمندی و رضایت در آن­ها ایجاد می­شود که تاثیر مستقیمی بر افزایش عزت­نفس آن­ها دارد.

5- رهایی از کمال‌طلبی

از آن‌جایی که در این مسیر، تجربه یکی از مهم­ترین ارزش­ها است، داوطلب می­تواند بدون ترس از اشتباه­کردن کار خود را جلو ببرد و از کمال­گرایی نسل امروز ما فاصله بگیرد. چراکه کمال­گرایی هیچ­گاه اجازه اشتباه و لذت بردن از تجربه­ها را به فرد نمی­دهد و خانه مهارت زندگی بهترین فرصت برای رهایی از همین کمال­گرایی است.

6- گسترش دایره ارتباطی

هر فرد در خانه مهارت زندگی این فرصت را پیدا می­کند تا با دیدگاه­های جدیدی آشنا شده و دوست‌های جدیدی پیدا کند. همچنین با انجام کارهای جدید و دیدن نتایج آن، اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و نیروی لازم برای شروع کارهای شخصی خود به دست آورد و این یعنی داشتن فرصتی طلایی برای رشد.

ماوا کلاب؛ تجربه‌ای دلنشین

ماوا کلاب محل امنی است برای افرادی که در حال تجربه دغدغه، مشکل، رنج یا حتی علاقه مشترکی در زندگی خود هستند. محلی که اشخاص در آن بتوانند به راحتی بشنوند و شنیده شوند و بدانند دیگرانی هستند که آنها را درک می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ماوا کلاب مراجعه کنید.